lørdag 8. desember 2012

2.advent






 the magic moments...





...returns, returns from my sweet christmas childhood these days and they make the most incredible mood for the soul. What a clishe may many think but still real life and so wonderful to feel this way. Do you recognise?

Akkurat nå er jeg glad for at jeg evner å ta vare på disse barndomsfølelsene og gode minnene for advent og juletid, at jeg setter pris på vinterårstiden og de fine stemningsøyeblikkene den bringer med seg spesielt nå i denne tiden frem til jul og nyttår. Å kunne glede seg over adventskalender med barna, å høre en nydelig juesang som bringer de fine minnene, å kunne tenne adventslyset og reise tilbake i tid. Å minnes diskusjonene når juletreet skulle pyntes før jul med et smil. Jeg gleder meg til juletegnefilmene, til rykende pinnekjøtt på julebordet, til nissen som banker på døren og har tatt en akevitt for mye, til pakkeåpning rundt juletreet med barna og få være litt barn igjen selv. Jeg gleder meg til jul! Jeg er takknemlig men jeg tar det ikke for gitt, for ikke alle har det slik dessverre på godt eller vondt.
Jeg skulle ønske jeg var flinkere til å sette ord på den spesielle stemningen og nostalgien jeg føler akkurat nå i førjulstiden. Det kjennes iallefall unikt! Og jeg er glad for at jeg ikke er tom på dette og ikke bare har det slik som mannen her i huset akkuat nå...som ergrer seg over mørke og kulde og kun lengter til sommer allerede, hehe. Det er lenge til sommer svarer jeg ;) Istedet føler jeg den gode stemningen, ser alle lysene og snøkrystallene som glitrer i vintersolen og tenker det er nok fordi jeg har en mere kunstner sjel, en annen innlevelse og setter mere pris på tradisjoner og det estetiske. Men er det også fordi dette med julestemning
og følelser til julen ligger lettest hos oss damer enn hos våre menn? Hos oss og barna. 


 

Trestjerner på snor fra Wallas Verden, papirjulestjerne(over) fra Stoff og Stil.


  

Julen sniker seg inn litt etter litt her også. Selv om den gode gamle tradisjons julen for meg har mye rødt, ender jeg ofte med en lys og hvit jul i mitt eget hjem. I år med et mere utpreget innslag av naturmaterialer. Jeg er i grunnen et tradisjonsmenneske samtidig som jeg liker å skape mine egne og nye tradisjoner, hånd i hånd med de jeg tar med meg fra min egen barndom.
Vi opplevde en nydelig vinterdag i 10 minus grader her i går. Snøkrystallene glitret om kapp i den magiske vintersola. Lyset og farvene...så vakkert! Og det ser ut til at 2.søndag i advent skal bli like fin :)








 Håper du vil nyte 2. søndag i advent du også!




4 kommentarer:

  1. Syns du var veldig flink til å finne ordene jeg!
    er bare innom for å fortelle at nå har også jeg fått blogg! Se innom, og følg meg gjerne. Har du som erfaren blogger noen tips og råd, må du gjerne komme med dem :-) ElisabethK

    SvarSlett
  2. Du skriver så godt og fint! Slik føler jeg det også. Selv husvask er koselig i førjulstiden for det er en del av tradisjonen og forberedelsene til jul.
    Det gjelder å nyte øyeblikket:)
    Ha en flott kveld!
    Klem fra Kristin

    SvarSlett
  3. Jeg skjønner akkurat hvordan stemning du er i :-)

    Ha det godt - klem Siv

    SvarSlett
  4. magic indeed!

    my giveaway just opened up to everyone internationally, so it would be a pleasure to welcome you to it: http://hellolovelyinc.blogspot.com/2012/12/personalized-lovely-giveaway.html

    i hope you win!

    smiles.

    michele

    SvarSlett